امروز: دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷
کد خبر: 63226
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ ق.ظ - شنبه ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
چاپ این نوشته
Share
آپارات و ضرورت نظارت بر محتوا؛

در چند ماه اخیر فیلمهای بسیار نامناسب و قبح شکن زیادی در آپارات بارگذاری شده است که حاشیه ساز بوده‌اند. شاید یکی از جنجالی‌ترین این فیلمها فیلم -گزارش گرام- با موضوع عادی سازی روابط نامشروع بود.

به گزارش پایگاه خبری آوای نطنز به نقل از ندای اصفهان – جمال طاهری/ زمانی که موج فیلترها به یوتیوب رسید برای جایگزینی این شبکه پر بازدید در سال ۱۳۸۹سرویس اشتراک گذاری فیلم با نام آپارات رو نمایی شد. شکوری راد که مدیر این سرویس است در مورد چگونگی ایجاد این سرویس می‌گوید:

«بهمن ۸۹ تصمیم گرفتیم سرویس پخش ویدئو را به درخواست کاربران، به کلوب اضافه کنیم. رفتیم سراغ چند تا از سرویس‌های نوپای آن موقع که به ما سرویس بدهند و تعاملی با آنها ایجاد کنیم. اما به نتیجه‌ای نرسیدیم و تصمیم به ایجاد این سرویس توسط خودمان گرفتیم. در جلسات تصمیم‌گیری برای این سرویس به این نتیجه رسیدیم که پتانسیل این سرویس از زیر سرویس بودن بالاتر است. این بود که سرویس را به عنوان یک سرویس جدا ایجاد کردیم و آن را آپارات نامیدیم.»

در آن زمان البته کمتر کسی بخاطر گرانی اینترنت و سرعت بسیار پایین آن در ایران از فیلم در اینترنت استفاده می‌کرد، ولی آپارات مانند یوتیوب یک ویژگی خوب داشت و آن اینکه شما در وبلاگتان می‌توانستید با قرار دادن کد فیلم بدون آپلود آن از بستر این شبکه استفاده کنید. کم کم با بهتر شدن بسترهای استفاده از فضای مجازی آپارات نیز جای خود را باز کرد و توانست در نبود رقیب جدی به دومین سایت ایران از نظر بازدید الکسا تبدیل شود.

کلوپ البته در دوران رقابت نتوانست دوام بیاورد و با  آمدن فضاهای مجازی جدید در بستر تلفن همراه مانند تلگرام و واتساپ و… دوران طلایی خود را تمام کرد تا شکوری راد در مهر ماه ۱۳۹۶ رسما اعلام کند که بزودی این شبکه مجازی از بستر وب جمع خواهد شد.(+)

اما آپارات که حالا دومین سایت ایران بعد از گوگل است به رقیب جدی صداوسیما تبدیل شده است. به شکلی که دعوای صداو سیما و آپارات نیز یکی از قدیمی ترین مباحث خبری فضای مجازی ایران به حساب می‌آید.(+)

آنچه حقیقت است آن است که تکنولوژی به سرعت و با توجه به نیاز و به روز شدن جامعه در حال رشد است و یکی از دلایل پر مخاطب شدن آپارات در نبود شبکه اجتماعی جهانی یوتیوب هم همین بوده ولی در این رابطه محتوا و نوع ارائه آن را نباید فراموش کرد موضوعی که گاه در این شبکه اجتماعی جنجال ساز می‌شود. و البته در چند سال اخیر آپارات دیگر خط قرمزهایش خط قرمزهای عرف جامعه نبوده و این خود جای نگرانی دارد.(+)

در چند ماه اخیر فیلمهای بسیار نامناسب و قبح شکن زیادی در آپارات بارگذاری شده است که حاشیه ساز بوده‌اند. شاید یکی از جنجالی‌ترین این فیلمها فیلم -گزارش گرام- با موضوع عادی سازی روابط نامشروع بود. فیلمی که نه در لفافه بلکه علنا مجری گزاشگر به دنبال فرهنگسازی یک رفتار شنیع در جامعه است. این فیلم سرو صدای زیادی را برانگیخت تا جایی که شکوری راد مدیر آپارات بیانیه رسمی داد و در آن افرادی را که آپارات را بخاطر محتوایش سرزنش می‌کنند تقبیح کرد و گفت: ما فقط ارائه دهنده بستر انتشار محتوا هستیم و نه ناظر و سازنده محتوا.(+)

این حرف البته حرف درستی است اما اگر بخواهیم درست تر نگاه کنیم آپارات از این محتواها سود می‌برد و از این نوع برنامه‌ها درآمد مجزا کسب می‌کند درواقع آپارت تقریبا مثل صداو سیما عمل می‌کند با این تفاوت که بخاطر جدید بودن بستر فضای مجازی همه چیز را به سازندگان حواله می‌دهد. سازندگان محتوا در آپارات را چند دسته تشکیل می‌دهند. دسته‌ای که بیشترین حجم هستند منتشرکنندگان آماتوری هستند که فیلمهای جذاب شبکه‌های مجازی ایران و جهان  را در آپارات بازنشر می‌دهند؛

دسته دیگر که کمی محدودتراند خود به ادیت و یا تولید فیلمهای دست سازشان اقدام می‌کنند که این دسته گاهی تعمدا یا ناخواسته خط قرمزها را جابجا می‌کنند و نظارت مردمی بر آنها از سازو کارهای عادی شبکه‌های اجتماعی مثل آپارات است. اما دسته سوم سازندگان حرفه‌ای محتوا هستند که با اهداف درآمدسازی یا فرهنگ سازی و اثرگذاری اجتماعی به میدان می‌آیند.

این برنامه سازان عموما بخاطر مخارج بالای تولید تنها به بارگذاری تولیداتشان بسنده نمی‌کنند و با ایجاد کانال اختصاصی خود از امکانات تبلیغ و حمایت آپارات استفاده می کنند. و به الطبع با هزینه بیشتر  و البته بسیار بیشتر از یک تولید کننده عادی محتوا دیده می‌شوند و اثرگذار خواهند بود سوال اینجاست که آیا آپارات در مقابل این دسته که عموم جنجال آفرینی‌ها هم متعلق به آنان است نیز هیچ تعهدی ندارد؟

جالب اینجاست که یک دسته چهارمی نیز در این میان وجود دارد و آن تولید کنندگانی است که با هدف دیده شدن بیشتر آپارات و رقابت این شبکه با تلویزیون مستقیما تحت نظارت خود آپارات تولید محتوا می‌کنند برنامه – دید درشب – با اجرای رضا رشید پور از مشهورترین این مجموعه‌ها بود و برنامه آبان با اجرای آزاده نامداری در نقش یک فیمینیست از دیگر مجموعه‌های شناخته شده و مشهوری است که آپارات برایشان هزینه‌های زیادی را متقبل شد.

اما اگر مدیر آپارات نمی‌خواهد بر سازو کارهای جاری‌اش نظارت کند چه کسی مسئول نظارت است؟ چگونه باید بر این سرویس که ادعای رقابت با صداوسیما را دارد نظارت کرد که خود به بستری برای تهاجم فرهنگی شبیه به ماهواره اما بومی شده تبدیل نشود؟ این سوالی است که ارگانهای نظارتی باید به آن پاسخ بدهند.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها