امروز: دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶
کد خبر: 60072
تاریخ انتشار: ۳:۳۱ ب.ظ - جمعه ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
چاپ این نوشته
Share
بررسی چرایی مقابله با سایت Inoti؛

«آی نوتی» یکی از سایت های برآمده از سیستم تجارت الکترونیک است که به اسم واگذاری کارت ویزیت آنلاین، سامانه پیامکی را تا ۶۰۰ هزار تومان به مشتریان خود قالب می کرد و واکنش مسئولان مرتبط با این تخلف را به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری آوای نطنز به نقل از صاحب نیوز-ع. نصر/ رشد روزافزون تکنولوژی عرصه های زندگی انسان را دچار تغییر کرده است و هر روز عرصه ای جدید در زدگی انسان باز می کند، به نحوی که برخی نهادها کارکردهای خود را از دست داده و برخی نهادهای جدید جایگزین آن می شوند.

اما این تغییرات در قرن ۲۱ با ظهور و رشد تکنولوژی های ارتباطی مانند اینترنت و فضای جازی و در سال های اخیر رشد تلفن های هوشمند با روند رو به رشدی مواجه بوده و هر روز بخشی از زندگی انسان را دچار تحول می کند؛ عمق این تحولات به حدی است که در بسیاری از کشورهای جهان، زندگی بدون اینترنت ممکن نیست و کل شئونات آن جوامع به نت و دنیای وب مربوط شده است.

ایجاد این تکنولوژی ها در سطح جهانی نوع سبک زندگی را بیش از هر چیزی تغییر داده و انسان ها درحال بازنگری در نهادها و حتی در برخی جوامع بدون غنای فرهنگی، ارزش های خود هستند؛ زمانی که این نهادها دچار تغییر بشوند عرصه های مختلف زندگی انسان از جمله حمل و نقل، تجارت، ارتباطات و… نیز دچار تغییر خواهند شد و برای بقا خود را با شریپایط جدید بازبینی می کنند.

از طرفی وجود اقتصاد سرمایه داری و حاکمیت مطلق آن بر سیستم های اقتصادی جهان، موجب ایجاد نوعی رقابت ناسالم در بین تجار و جوامع شده که این افراد تنها به سود بیشتر خود فکر کرده و دیگر عرصه های تجارتی که سال ها در بین جوامع مختلف برقرار بود، مانند صداقت، کیفیت و انصاف را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

محصول این تفکر سرمایه داری، ایجاد نوعی شیوه جددی تجارت در عرصه جهانی شد که خاستگاه اولیه آن کشور های شرق آسیا هستند، در این شیوه تجارت که مردم کشور ما آن را با نام شرکت های هرمی و گلدکوئیستی می شناسیم، افراد با وارد کردن سرمایه خود و تلاش برای ورد سایر افراد در مجموعه، سرمایه شرکت را افزایش داده و موجب افزایش سوددهی می شوند؛ به عبارت ساده تر در این روش فرد کاری انجام نمی دهد و صرفا با وارد کردن عده ای جدید به این هرم سرمایه ای میزان سود خود را افزایش می دهد که هرچه فرد در لول های بالاتری از این هرم ها قرار گیرد بالطبع سود بیشتری نصیبش می شود و سود اصلی از آن راس هرم است.

فعالیت این شرکت ها که برگرفته از تفکر سرمایه گذاری است به سرعت در بسیاری از کشورها رونق گرفت، اما به دلیل ضررهای عظیمی که به اقتصاد این کشورها می زد و این که راس هرم در خارج از دایره مدیریت اقتصادی کشورها و در منطقه ی دیگری قرار داشت، این کشورها را دچار مشکلات عدیده ای کرد به نحوی که بسیاری از این کشورها از جمله ایران فعالیت این نوعع گروه ها را در کشور خود ممنوع اعلام کردند.

اما شیوه اقتصادی هرم وار در اقتصاد ماند و سرمایه و پول و تلاش برای افزایش زیرمجموعه ها جای خود را به کالاهای مصرفی و تلاش برای فروش محصولات داد؛ به عبارت دیگر هر فردی که وارد این شیوه های جدید اقتصادی می شود، تحت عنوان بازاریاب مشغول به فعالیت شده و به جای اینکه سرمایه ای وارد کند و یا دیگران را به وارد کردن سرمایه ها تشویق کند، اقدام به خرید کالاها با قیمت تمام شده و فروش آن ها در جامعه می شود و در این مسیر اگر بتواند برای فروش خود زیرمجموعه هایی را در نظر بگیرد، قسمتی از سود فروش این زیرمجموعه ها به او می رسد؛ این بازنگری موجب شد تا فعالیت شرکت های بازاریاب شبکه ای در سال ۹۰ با تصویب مجلس و در سکوت رسانه ای در کشور رسمی شده و علی رغم تمام حرف و حدیث هایی که پیرامون شرعی یا غیرشرعی بودن فعالیت این شبکه های بازاریابی وجود دارد، تعدادی از این شرکت ها در ایران شروع به فعالیت کنند.

اما با رشد استفاده مردم از اینترنت و شیوع کسب و کارهای اینترنتی، برخی فعالیت های شبکه ای خود را به فضای مجاری آورده و با پیش قراولی در این زمینه خواستند نبض بازار بکر تجارت آنلاین ایران را در دست بگیرند.

یکی از شرکت هایی که در این زمینه وارد فعالیت شده و ظرف مدت کوتاهی با حواشی زیادی با سد قانون مواجه شد، شرکت آی نوتی بود؛ اما آی نوتی چیست؟

ساختار کلی اعضا در این سیستم بصورت شبکه ای است، به این شکل که در آی نوتی شما به رایگان ثبت نام می کنید که برای ثبت نام نیاز به کد معرف است. پس از ثبت نام، این امکان برای شما فراهم می شود که می توانید کدهایی  را که به کد CRM معروف هستند را رزرو و خریداری کنید. در واقع افرادی که در آی نوتی عضو هستند نقش بازاریاب را ایفا می کنند که باید این کدها را به شرکت ها و یا کسب و کارها عرضه کنند.

پس از اینکه یک شرکت یا هر کسب و کاری یک کد که قیمت های آن از ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر است، برای خود تعریف کرد، از این پس هر فردی کد مورد نظر را به شماره پیامکی شرکت ارسال کند و اطلاعاتی نظیر آدرس، شماره تماس و یا هر اطلاعات دیگری برای شخص مورد نظر پیامک می شود که در واقع فعالان این سیستم از آن به عنوان کارت ویزیت آنلاین نام می برند.

هر بازاریاب در این سیستم به ازا فروش هر کد ۳۰ درصد مبلغ را به عنوان پورسانت دریافت می کند؛ همچنین به ازای شارژ حساب مشتریان نیز ۱۰ درصد پورسانت دریافت خواهد کرد.

بخش نهایی کسب درامد مربوط به پاداش کارشناسان فروش است و در این پاداش ۱۵ درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش کدهای CRM و همچنین پنج درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش شارژ پنل های پیامک طبق فرمولی بین بازاریابان تقسیم می شود. برای دریافت این پورسانت باید حداقل شارژ ۳۰ هزار تومان پنل پیامکی در ماه صورت بگیرد.

مدیران این شرکت مدعی هستند در برابر هزینه از ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی که برای هر یک از کدهای CRM دریافت می کنند، یک کارت ویزیت آنلاین در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و این درحالی است که این کارت ویزیت ها در واقع یک سیستم پیامکی عادی است که تنها با استفاده از تبلیغات سنگین آن را به جای کارت ویزیت آنلاین قالب می کنند؛ به عبارت دیگر این شرکت تنها با پرداخت هزینه های تبلیغاتی از هیچ سود دریافت می کند و قسمتی از این سود را به بازاریابان خود می دهد تا راضی بوده و بیشتر برای این شرکت کار کننند.

از طرف دیگر مبحثی که در این شرکت مطرح است، فعالیت های هرمی این شرکت با وجود نداشتن هیچ نوع مجوز این نوع فعالیتی است. بخش کسب درامد مربوط به پاداش کارشناسان فروش و پرداخت پاداش ۱۵ درصد از حجم فروش کل شرکت و پنج درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش شارژ پنل های پیامکی در واقع همان سیستم شرکت های بازاریابی شبکه ای است که این شرکت بدون اینکه از آن نامی ببرد، از این روش اغواانگیز برای کارمندان خود استفاده می کنند.

به بیان واضح تر، شرکت های بازاریاب شبکه ای در ایران تنها مجاز به خرید و فروش کالاهای مصرفی هستند و تا زمانی که مجوز آن ها نهایی نشده باشد، حق هیچگونه فعالیت شبکه ای در سطح کشور ندارند؛ اما شرکت آی نوتی این فعالیت های شبکه ای را نه برای فورش کالاهای مصرفی بلکه برای فروش خدمات لاکچری خود و آن هم بدون مجوز هیچ نوع فعالیت شبکه ای به بازاریابان خود می دهد.

فعالیت چندوجهی این شرکت درحالی است که تنها مجوز فعالیت یک وجهی و تک بخشی برای این شرکت صادر شده است.

همین نکات و چندین نکته دیگر که پرداختن به آن ها در مجال ا ین بحث نمی گنجد موجب این شده که با فعالیت این شرکت مقابله و سایت مرجع آن فیلتر شود.

اما نکته با اهمیت این است که چرا باید حجم فعالیت یک شرکت تا این اندازه افزایش پیدا کرده و گروه گسترده ای از مردم را به خود جذب کند و بعد مسئولان به فکر مقابله با فعالیت های غیرقانونی آن بیفتند؟

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها