امروز: سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
کد خبر: 52790
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ ق.ظ - پنج شنبه ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
چاپ این نوشته
Share

آنها نمی دانند که این اول راه است اما بعد از مدت کوتاهی دچار ترسی دیوانه کننده شدن می شوند؛ هذیان گفتن، سکته زدن، خطر کردن، ناخواسته لخت و عور شدن و هزار مشکل دیگر.

به گزارش پایگاه خبری آوای نطنز – حجت الاسلام مهران آدرویش/ شرایط اجتماعی امروز و وجود حجمی از آسیب های اجتماعی بوسیله رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری گوناگون، کار پرورش فرزندان را در خانواده به شدت دشوار کرده است.

بر همین اساس ارتقاء دانش پرورشی والدین و مربی ها اهمیت بسیار دارد، از جمله ارتقاء دانش در مورد مواد مخدر و گروه های انحرفی ضروری است.

نوجوانان، جوانان و تهاجم فرهنگی:

عبارت تهاجم فرهنگی از دو کلمه تهاجم و فرهنگی تشکیل شده است؛ اولا هدف از این تهاجم، تشکیک در باورها، ایمان، اخلاق، فطرت، حیاء و امید جوانان و نوجوانان است. ثانیا این تهاجم از طریق ابزارهای نظامی نیست بلکه از طریق رسانه ها، فضای مجازی، گفتگوها، سبک ها، روش های فرهنگی-هنری و مانند آن است.

در این تهاجم با استفاده از دروغ، مظلوم نمائی، بهم زدن اولویت ها، برانگیختن احساسات، تحریک غضب و شهوت، شبهه پراکنی، بزرگنمائی، ایجاد ترس و یاس و نا امیدی و… بدنبال برانگیختن دشمن درونی (هوای نفس)، ترسیم چهره ای کریه از دین مبین اسلام، دنیاگرائی، اومانیسم (جایگزینی انسان بجای خدا در مقابل مقام خلیفه اللهی و جانشینی انسان) و… هستند.

تفاوت تبادل فرهنگی با تهاجم فرهنگی:

الف) تبادل فرهنگی با هدف تکامل صورت می گیرد ولی تهاجم فرهنگی با هدف ازخودبیگانگی است.

ب) در تبادل فرهنگی بهترین ها مطرح می شوند ولی در تهاجم فرهنگی بدترین ها القاء می شوند.

ج) تبادل فرهنگی آگاهانه است ولی تهاجم فرهنگی غافل گیرانه است.

و) تبادل فرهنگی هنگام قدرت اتفاق می افتد ولی تهاجم فرهنگی هنگام ضعف اتفاق می افتد.

ی) در تبادل فرهنگی مهلت وجود دارد ولی در تهاجم فرهنگی سرعت.

ن) در تبادل فرهنگی موعظه مثبت، نیّت خیر و تواضع هست اما در تهاجم فرهنگی موعظه منفی، نیّت شر و تکبّر است.

مواد مخدر و گروه های مبتذل؛ دو جبهه مهم و فعال تهاجم فرهنگی:

سالهاست که دشمن، تهاجم فرهنگی خود را به نوجوانان و جوانان در دو حوزه به طور جدی آغاز کرده است:

الف) داروهای روانگردان: با بیش از ۱۷۰۰ نوع داروی توهم زا (که در فضای بین المللی فقط ۶۰۰ تای آن جرم محسوب می شود و تنها ۳۰۰ نوع آن در آزمایشگاه ها قابل شناسایی است- به نقل از دکتر علی احمدی)

357219_862

ب) گروه های مبتذل: با بیش از دو هزار و ۵۰۰ گروه؛ قبل از انقلاب اسلامی تعداد انگشت شماری از آنها در ایران فعالیت داشتند مانند هیپی ها، بیتل ها، پانک ها و… اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این گروه ها، ایران و جوانهای ایران را جولانگاه تاخت و تاز فرهنگی خود قرار داده اند.

مواد مخدر و داروهای توهم زا:

بر اساس برخی اسناد، آشنائی بشر با مواد مخدر به حدود چهار هزار سال قبل از میلاد می رسد و بنا بر کنفرانسی که در ۱۷ تا ۲۶ ژوئن (تیر) ۱۹۸۷ در شهر وین تشکیل شد، پنجم تیرماه هر سال بنام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

در حال حاضر بحران مواد مخدر بعد از بحران های نابودی محیط زیست، بمب اتمی و فقر به عنوان چهارمین بحران جهانی مطرح است.

قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر از تجارت افیون در جهان، سالانه صدها میلیارد دلار سود می برند. سوداگران مرگ، کشور عزیز ایران را به عنوان بهترین مسیر عبور مواد مخدر به کشورهای اروپائی و آسیائی می دانند. اهمیت این مطلب وقتی بیشتر دانسته می شود که بدانیم بیش از ۵۰ درصد جرائم اجتماعی به نوعی با مواد مخدر مرتبط است و علاوه بر این سرمنشاء بسیاری از هم گسیختگی های اجتماعی مانند طلاق، انحراف های اخلاقی، درگیری های خانوادگی و… اعتیاد به مواد مخدر است و بیماری هائی مانند ایدز، هپاتیت و… بیش از ۷۰ درصد در بین معتادها به مواد مخدر گزارش شده است.

در سال های اخیر اخبار نگران کننده ای حاکی از ورود داروهای افیونی و توهم زا توسط باندهای مافیائی و توزیع آن در میان جوانان به ویژه در محفل های شبانه در برخی رسانه ها منتشر شده است.

آشنائی با افیون ها، داروهای توهم زا، طرق مصرف و آثار منفی آنها:

به طور کلی مواد اعتیادآور و روانگردان یا طبیعی هستند یا شیمیائی؛ مواد شیمیائی به خاطر ارزان تر بودن، در دسترس تر بودن، شیک تر بودن، بی بو بودن و اثر سریع تر، طرفداران بیشتری دارند.

این مواد به چهار دسته قابل تقسیم هستند:

الف) محرکها؛ از آثار آنها می توان به افزایش انرژی و هوشیاری ذهنی و فعالیت جسمانی، کاهش خستگی، افزایش ضربان قلب و بیدار ماندن به مدت طولانی اشاره کرد. محرکها مثل آمفتامین ها، فراورده های کوکا (مثل اکستاسی، شیشه، کوکائین، کراک و…)

ب) توهم زا؛ مثل حشیش، ماری جوآنا،d.s.l و…

ج) سرکوب گرها؛ مواد خواب آور و مخدر جهت تسکین درد و سرخوشی استفاده می شوند؛ مثل کتامین و داروهای دوپینگی و…

و) مخدرها و کیف آورها؛ مثل هروئین، تریاک، حشیش و…

این داروها معمولا بخاطر حالت توهّم و از خود بی خود شدن و شادی و بعضا نیروزا بودن جهت رهائی از فکر و خیال و مشکلات زندگی و… مورد استفاده قرار می گیرند. اما در زمان کوتاهی این داروها موجب اختلال در بینائی، شنوائی، قوه جنسی، نا امیدی، پرخاشگری، بدبینی، خودکشی، تنگی نفس، سکته، تشنّج، لکنت زبان، منگی و ضعف قدرت تشخیص، خواب آلودگی، افزایش سرعت ضربان قلب، لرز، تهوّع، ضعف، گشادی مردمک چشم، تعرّق، بدخلقی، اعتیاد و بعضا مرگ می شوند.

این داروها ممکن است از طریق بلعیدن، تدخین (دود کردن)، زیرزبانی، انفیه (از طریق بینی)، شیاف، تزریق و یا پوست (نشئگی از طریق پوست نسبت به روشهای دیگر بیشتر است؛ و لذا مواد را زیر هدبند می گذارند تا جذب شود) یا در شکل های قرص، مایع، ژلاتین، کاغذی، حبّه ای و… مورد استفاده قرار بگیرند.

آشنائی با ۲۵ ماده مخدر و روانگردان شایع:

الف) l.s.d؛ در آمریکا شیوع بسیار دارد و حتی در سالهای اخیر برخی از شکلات ها و آدامس ها را به طور خفیف به آن آغشته می کنند تا ذائقه کودکان با آن آشنا شود و در بزرگسالی در صورت قرار گرفتن در معرض از مصرف کنندگان آن باشند.

23-lsd

ب) g.h.b؛ بدنسازها برای رشد ماهیچه از آن استفاده می کنند ولی بخاطر نشاط آور بودن از آن جهت تفریح و خوشگذرانی استفاده می شود.

GHB-Bottle-2

پ) p.c.p؛ برای بیهوشی از آن استفاده می شده اما در حال حاضر از طریق سیگار و یا در مایعی که در آن تنباکو، ماری جوآنا، جعفری یا نعناع باشد استفاده می شود.

PCP

ت) b-c2؛ با اکستازی یا l.s.d مصرف می شود و با شادی و افزایش قوه بینائی، شنوائی، بویائی و لامسه همراه است.

Pramipexole 0.125 mg-BAR

ث) ketamine؛ برای بیهوشی در دامپزشکی استفاده می شود. آثار استفاده از آن مثل هذیان گویی، توهّم، رخوت و از دست دادن حافظه و تلوتلو خوردن است.

new-depression-treatment

ج) extasy؛ معروف به قرص شادی و عشق است اما قبلا به نامهای مرسدس بنز، میتسوبیشی، ک. او. اس، صلیب، فراری، خرگوش، انرژی، باران، محبّت و… نامیده می شد. پیش از این برای درمان افسردگی استفاده می شد ولی بخاطر اثرات سوءش از رده خارج شد.

در ایران برخی افراد از این ماده در جشن های خانوادگی استفاده می کنند. اثر آن ۲۰ تا ۹۰ دقیقه بعد از مصرف ظاهر می شود و آثار آن دو تا معمولا ۹ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت باقی می ماند. مصرف این ماده ۱۵۰ بار زیان بارتر از انواع مواد افیونی است. آثار آن عبارتند از:

خنده های نامتعارف، ایجاد انرژی و حس سرحالی زیاد، ایجاد حس محبت و دوست داشتن دیگران، دست و دل بازی افراطی، گشاد شدن مردمک چشم، حرکت های غیر طبیعی چشم، کاهش شدید اشتهاء، تمایل شدید به مصرف آب، قفل شدن فک ها، لرزش، تشنّج، بی خوابی، عصبی شدن، تهوع، حبس ادرار، بی پروائی جنسی و… لذا معمولا قبل از رقص استریپتیز (برهنه شدن تدریجی همراه رقص با موزیک معروف به رقص سکسی) استفاده می شود. طبق بررسی های انجام شده بین مصرف این ماده و شروع رشد ویروس ایدز رابطه مستقیم وجود دارد.

چ) شیشه یا همان کریستال؛ به شکل بزرگ و شفاف مانند کریستال های واقعی و به رنگ آبی، صورتی و سبز یافت می شود. این ماده در خیابان به نام های: مت، تینا، آیس، بلور، شیشه و… شناخته شده است.

این ماده به صورت سیگاری، بلعیدن، مایع خوراکی، تزریق و شیاف مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد. از شیشه جهت وسعت دادن به لذتهای جنسی و بیدار ماندن استفاده می شود و امروزه به عنوان یکی از خانه خرابکن ترین مواد مخدر تبدیل شده است. استفاده دوز بالای آن موجب آسیب های مهلک در رگهای مغزی و در نهایت مرگ می شود.

مواد-مخدر-شیشه

از پی آمدهای جدی آن پیدایش جنون و سوء ظن همراه با توهم است. رانندگی پس از مصرف شیشه بسیار خطرناک است. بعد از مصرف و از بین رفتن اثر مصرف فرد دچار خستگی و کوفتگی شدید می شود.

ح) crack (کراک)؛ در امریکای جنوبی درختچه ای وجود دارد بنام کوکا که گرد کوکائین را از آن به دست می آورند. سوداگرهای مواد مخدر از طبخ کوکائین با جوش شیرین، ماده ای ارزان تر به نام کراک (مشهور به کوکائین فقرا) بوجود آوردند که همه می توانند استفاده کنند.

کراک در زمان کوتاه تری از آمفتامین به مصرف کننده چابکی و سرخوشی زیادی می دهد. بیشترین مخاطب کراک جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند.

معتاد به کراک نمی تواند بیش از یک ماه زندگی عادی داشته باشد؛ یا سرخوش در حال چرت زدن است و یا خمار در حال درد کشیدن است؛ دردهای ماهیچه ای و استخوانی وحشتناکی که نمی تواند کار کند و زندگی عادی داشته باشد. و در پایان نخستین سال اعتیادش حداقل کبد و طحالش را بطور قطع از دست خواهد داد.

635573382316196092

معتاد به کراک که سه ماه بعد از مصرف، حداقل ۳۰ کیلوگرم از وزنش کم می شود چند سال می تواند عمر کند؟

خ) مزجیزک، تمجیزک، درجیزک و نورجیزک؛ این دارو که از پاکستان می آید تحت عنوان داروی ترک اعتیاد از طریق برخی داروخانه ها و پزشک ها در اختیار جوانها قرار می گیرد، در حالی که این دارو حاوی کورتن و مرفین است و حتی افراد سودجو در ترکیبهای این آمپول از فاضلاب استفاده می کنند و اغلب محل تزریق این آمپول دچار عفونت، ایدز و هپاتیت می شود. برخی قاچاقچی ها هروئین را در آب حل می کنند و به اسم درجیزک می فروشند.

noorjizak1

د) بوپره نورفین؛ شکل تزریقی آن برای تسکین دردهای شدید و قرص زیرزبانی آن برای ترک اعتیاد به کار می رود اما واقعیت این است که به شدت بر اعتیاد می افزاید.

ذ) گاما هیدروکسی بوکات؛ ماده جدیدی است که حالت بی حسی به مصرف کننده می دهد. آن را در آب حل می کنند و قابل تشخیص نیست لذا در پارتی ها به دخترها خورانده می شود و پس از بی حسی به آنها تجاوز می کنند.

ر) قرص برنج؛ مطابق بررسی های پلیس، این نوع قرص دارای درصد بالایی از سیانور است به نحوی که مصرف ۱/۴ آن موجب مسمومیت شدید و حتی منجر به کما می شود. از این قرص برای انبارهای برنج و به منظور جلوگیری از آلودگی و آفت زدگی برنج و غلات و خوراک دام استفاده می کنند.

استفاده از این قرص موجب جلوگیری از رسیدن اکسیژن به سلولها می شود، در این حالت فرد به شدت احساس تشنگی می کند و ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می کند و فرد با سوزش و کبودی بدن، مرگ دردناکی را تجربه می کند.

2004601

بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۲، ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند. گاهی این قرص با برنج، اشتباها طبخ می شود یا در مواد قلابی توهم زا به کار گرفته می شود یا به منظور خودکشی استفاده شده و موجب مرگ افراد و خانواده ها شده است.

ز) قرص های زیرزبانی؛ نسل چهارم مواد مخدر با عنوان قرص های زیرزبانی یا مکیدنی در بسته هایی شبیه آدامس و با قیمتی بسیار ارزان وارد کشور شده اند.

ژ) هروئین؛ هروئین ماده ای است که در اثر تقطیر مرفین به دست می آید و در سال ۱۸۹۰ در درمان افراد مبتلا به سل و سایر بیماری های تنفسی و برای ترک مرفین استفاده می شد.

10346_711

هروئین در لغت به معنی قهرمان است؛ وجه تسمیه آن به قهرمان بخاطر آن است که رفتارهای روانی و جسمی مصرف کننده آن در زمان شروع و اوایل مصرف به شدت تقویت می شوند و مصرف کننده می تواند کار چند روز را در یک روز تمام کند. مصرف کنندگان آن در کمتر از ۲۱ روز به آن معتاد می شوند بگونه ای که معتاد به هروئین در فاصله زمانی ۳ تا ۵ ساعت (در مقابل ۸ تا ۱۲ ساعت برای تریاک) باید از این ماده استفاده کند تا اضطراب غیر قابل تحمل ناشی از کمبود آن را از بین ببرد، لذا اعتیاد به هروئین بندگی مطلق است و معتاد فقط برای هروئین و توسط آن زنده است.

هروئین به ۳ دسته تقسیم می شود:

الف) مرفین قبل از استیلازیسیون

ب) هروئین خاکستری یا خیابانی با درصد خلوص ۳ تا ۷

ج) هروئین آزمایشگاهی یا همان کراک با ۶۰ تا ۷۰ درصد خلوص

س) پان پراک؛ ماده صنعتی مرکب از تنباکو، آهک، خاکستر، ساخارین، ادویه معطر و افزودنی های غیر مجاز است. این ترکیب در برگهای گیاه بتل (betel) بشکل بسته های مثلثی شکل پیچیده و عرضه می شود. پان پراک به نامهای راجا، تایتانیک، پان عربی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج، گوتکا، ناس خارجی و پان پاکستانی شیوع یافته است. این ماده را افراد سودجو به عنوان خوشبو کننده دهان به نوجوانان و جوانان می فروشند.

ش) کوکائین: پودر سفید رنگی است که از برگ گیاه کوکا گرفته شده و با انفیه یا تدخین یا تزریق مصرف می شود.

ص) فن سیکلیدین؛ pcp خالص پودر کریستالی سفید رنگی است که به راحتی در آب قابل حل است. فن سیکلیدین، نسبت به دیگر مواد مخدر در ایران از معروفیت و محبوبیت کمتری برخوردار است.

به صورت قرص، پودر، کریستال وجود دارد که با توتون سیگار یا گراس مخلوط شده و تدخین می گردد. می شود آن را انفیه کرد و یا از هر غشا مرطوبی(واژن، رکتوم، چشم) قابل حل است.
این ماده بسیار سریع و در مدت چند ثانیه اثر می کند. در دوزهای پائین تر احساس آرامش کاذب، مورمور شدن و کرختی ایجاد می کند و بتدریج تبدیل به احساس جدائی، دوری و بیگانگی نسبت به محیط پیرامون می شود. بریده بریده حرف زدن، عدم تعادل و هماهنگی در اندام ها همراه با حس قدرت و احساس شناور بودن می شود که از چهار تا شش ساعت ادامه دارد.

ض) آرام بخشها: برخی داروهای آرام بخش مثل دیازپام، لورازپام، اکسازپام و… جنبه درمان پزشکی دارند ولی فرد با مصرف مدام به آنها اعتیاد پیدا می کند.

ط) مواد بوکشیدنی: این مواد شامل بنزین، چسب مایع، تینر و…؛ فرد معتاد اینها را جلوی بینی می گیرد و مدتها بو می کشد و در صورت تکرار فرد را مست می کنند؛ حالت گیجی و البته دشواری های پوستی در دور دهان و لب ها از عوارض آن است.

ع) مرفین؛ از هر ۱۰ کیلو تریاک یک کیلو مرفین به دست می آید و از هر یک کیلو مرفین ۹۳۰ تا ۹۷۰ گرم هروئین. مرفین به صورت پودر و آمپول عرضه می شود.

thumb_HamMihan-201518917914726294501454867921.7367

غ) حشیش؛ ماده ای است که از برگ گیاه شاهدانه تهیه می شود. آن را داخل سیگار می ریزند و دود می کنند. استعمال آن موجب قرمزی چشمها، توهم بینایی و اختلال در توجه و تمرکز می شود.

farhangnews_156856-455146-1446566558

ف) کدئین ها؛ مصرف طولانی قرص یا شربت استامینوفین و موارد مشابه اعتیادآور است.

ق) نخ و برنز؛ برنز روی یخ تبخیر و بو کشیده می شود و نخ که شکل ظاهری آن شبیه برنج خوراکی  است با ایجاد خراشی روی پوست جذب بدن می شود، بگونه ای که پس از مدتی یک جای سالم در تن آنها دیده نمی شود و بدنشان چاک چاک است.

نوع دیگر مصرف نخ بصورت تکه های بزرگ دور سیگار پیچیده و استعمال می شود. معتاد به نخ و برنز حتی خانواده خود را بجا نمی آورد و در کمتر از چهار ماه مرگ را به معتاد هدیه می دهند.

ک) قارچ جادوئی (ماشروم)؛ به شکل کاغذ است و شامل قطعات کوچک مکعب شکل است، با ضخامتی به اندازه کاغذ و رنگ و بو هم ندارد. در سقف دهان گذاشته می شود و توهم زائی بالایی دارد.

این ماده از نوعی قارچ سمی بدست می آید. گُرگرفتگی در صورت مصرف کننده مشخص است. توهم زائی آن ممکن است بصورت لذتبخش یا عذاب آور باشد و مصرف کننده ۸ تا ۱۰ ساعت خواب کاذب خواهد داشت. با یکبار مصرف شخص را به خود معتاد می کند و اثرات آن ۳ تا ۸ ساعت باقی است.

مصرف کننده زمین را مواج و نورانی می بیند و اشیاء اطراف را در حال ذوب شدن می بیند. آنها پس از مدتی دچار ترسی دیوانه کننده می شوند و هذیان می گویند. این ماده مخدر بیشتر در برزیل استفاده می شود و حکم جرم آن حبس ابد است.

گ) مفدرون (میو میو، کاکوئین قانونی)؛ این ماده بیشتر از چین وارد کشور می شود. جالب است که بدانید روی بسته های آن نوشته شده «اعتیادآور نیست و اثرات سوء ندارد». اما چون در مدت دو ساعت از بدن دفع می شود تعداد مصرف آن بالاست.

حس اعتماد کاذب و شادی زودگذر می دهد و نوجوانان بیشتر در ایام امتحان از آن استفاده می کنند. این ماده بطور چشمگیر اشتها را کاهش می دهد فلذا برخی دخترها برای کاهش وزن از آن استفاده می کنند. مهمترین عارضه این دارو دندان قروچه است؛ چه در خواب و چه در بیداری. کاهش حافظه کوتاه مدت، ایجاد افسردگی شدید، مسمومیت، نارسائی کلیوی و سکته از عوارض استفاده از این داروست.

نکته: مصرف کننده زمین را مواج و نورانی می بیند و اشیاء اطراف را در حال ذوب شدن می بیند و… خوب اینها را برای دوست جوان یا نوجوانش می گوید او هم وسوسه می شود این حالت را تجربه کند (اگر نگویم بزرگترها هم وسوسه می شوند) غافل از خطرات استفاده از اینگونه مواد.

چگونه معتادها را بشناسیم؟

آنها نشانه هائی دارند از جمله: تمایل به کناره گیری از قوم و خویش و رفت و آمد با دوستان مشکوک، خواب آلودگی، افسردگی و بی تحرکی، درخواست مکرر پول به بهانه های گوناگون، پرگوئی و یاوه گوئی، خیره شدن به یک نقطه و واکنش های همراه با مکث و تردید، کاهش اشتها و مصرف بیشتر سیگار و چای، وجود آثار سوختگی در انگشتها و کشف وسائلی از قبیل دستمال کاغذی لوله شده و چوب کبریت تمام سوخته و زرورق آلوده، وجود نقطه های آبی یا سیاه روی بازو، ساق و یا حتی پشت دست، تغییر حالت غیر عادی مردمک چشم، رفتن بیش از حد به توالت و ماندن طولانی مدت در حمام و توالت.

چگونگی و زمان آغاز مصرف مواد مخدر و روانگردان ها:

پژوهش ها نشان می دهد افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده اند بطور عموم؛ ۱- اولین تجربه به صورت تفریحی در دوران جوانی بوده ۲- از طریق افراد همسن مواد مخدر را بدست آورده اند و به مرور معتاد شده اند.

علل گرایش افراد به مواد مخدر:

۱) دوستان و گروه های همسال؛ چه اینکه مصرف مواد مخدر شرط پذیرش در گروه معتاد است.

۲) خانواده متلاشی؛ مانند جدایی والدین، اختلاف شدید والدین، غیبت های طولانی والدین و…

۳) الگوپذیری؛ افراد مشهوری که معتاد هستند و جوانان و نوجوانان متاسفانه آنها را الگوی خود قرار می دهند.

۴) در دسترس بودن مواد مخدر.

۵) بیماران جسمی؛ که به غلط فکر می کنند این راه درمان است.

۶) تنهائی؛ مثل زندگی دور از خانواده به جهت کار یا تحصیل و یا حتی احساس تنهائی در خانه.

۷) والدین و قوم و خویش معتاد.

۸) انزوا و گوشه گیری؛ عدم رابطه خوب با آشنایان.

۹) نبود نظارت موثر والدین؛ مثلا نمی داند فرزندش کجا می رود؟ با چه کسانی رفت و آمد می کند؟ مشکلی دارد یا نه؟ و…

۱۰) نبود عامل بازدارنده؛ وقتی که فرد احساس می کند با مصرف مواد مخدر مورد تنبیه والدین یا اجتماع و… قرار نمی گیرد.

۱۱) کمبود عزت نفس؛ کسی که فکر می کند دیگران او را قبول ندارند با مصرف مواد مخدر چیزی برای از دست دادن ندارد.

۱۲) تجربه اندوزی؛ یعنی می خواهند تجربه کنند و ببینند چه تاثیری روی آنها دارد.

۱۳) تفریح و سرگرمی

۱۴) خوشحالی و نشاط (سرخوشی)

۱۵) از دست دادن شغل و نیز برخی از شغلها که فضای حاکم بر آنها آلوده است.

۱۶) احساس شکست و نا امیدی

راهکارها و پیشنهادها برای پیشگیری

۱) آشنا کردن نوجوانان و جوانان با دشواری های فردی و اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر

۲) توجه به مشکلات جوانها و حل آنها

۳) تشویق به مطالعه و پر کردن اوقات فراغت؛ با فعالیت های ورزشی، فرهنگی، مذهبی، هنری و…

۴) تشویق به سمت مذهب و معنویت و گروه های مذهبی

۵) همراهی و راهنمایی در موقعیت های بحران و تنش روانی

۶) شناختن دوستان و چگونگی هزینه پول توجیبی فرزندان

۷) تشویق به فعالیت های مثبت، جبران شکست ها و امیدبخشی به جوانان

۸) برقراری رابطه دوستانه و عاطفی با فرزندان (یعنی گفتگوی دو طرفه در فضایی صمیمانه نه از بالا به پائین)

۹) تبدیل خانواده به کانون مهر و محبت و تامین نیازهای عاطفی فرزندان در خانواده

۱۰) واگذاری نقش های متعدد اجتماعی و مسئولیت جهت آشنا کردنشان با دنیای بزرگسالان

۱۲) آموزش «نه» مقدس است! در مقابل خواسته های نابجای دیگران حتی با اصرار و پافشاری دوستانشان از خود مقاومت نشان دهند.

گروه های تهاجم فرهنگی:

نوجوانان بسیار گروه گرا هستند و جوانان نیز به دنبال تثبیت هویت خویشند. لذا در تهاجم فرهنگی، از سوی دشمنان بالغ بر دو هزار و ۵۰۰گروه برای پاسخ به گروه گرائی نوجوانان و هویت طلبی جوانان پیشنهاد می شوند. این گروه ها با عرضه ی نشانه های خاص، موسیقی خاص، عقائد خاص، تسامح و تساهل در ارزشهای انسانی، آزادی بخشی به غرایز حیوانی و جاذبه های دیگری مثل روابط آزاد دختر و پسر، آموزش جادوگری، مخالفت با قدرت حاکمه، اِعمال خشونت و… سعی در ایجاد جذابیت و جذب نوجوانان و جوانان دارند.

در ادامه ضمن بیان مقدمه ای کوتاه، با برخی از گروه هایی که اکنون نوجوانان و جوانان در مُد، آرایش مو، سبک زندگی و عقائد و اخلاق و… از آنها الگوبرداری می کنند آشنا خواهیم شد.

اعتراض به وضع موجود و پیدایش موسیقی راک

در اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی رویدادهای اجتماعی مانند جنگ ویتنام، تورم و بیکاری و… خود را به صورت اعتراضی با شدت و حرارت روز افزون در موسیقی غرب به نمایش گذاشت و موسیقی بنام «راک» را به وجود آورد؛ راک در لغت به معنی جنباندن است.

این نوع موسیقی که بسیار محرک و خشن است با محتوای اعتراض به وضع موجود و حرکت در جهت خلاف عرف و سنت های رایج جامعه و تمایل به نابودی مقدسات و ترویج بی نظمی و ابهام، جای خود را در میان جوانان باز کرد. تحلیل محتوای موسیقی راک، عصیانی کور نسبت به حال و میل و بازگشت به گذشته و بدویت نهلیسم و پوچ گرائی است.

راک انشعبات بسیاری دارد که از مهمترین آنها «هوی متال» است. متال یعنی فلز و هوی یعنی سخت و سنگین و وجه تسمیه آن خشونت بسیار زیادی است که در آن وجود دارد.

در واقع می توان گفت موسیقی راک و زیرشاخه های آن در عالم موسیقی، کار روانگردانها را انجام می دهد که در ادامه با برخی گروه های تهاجم فرهنگی آشنا می شویم.

death napalm؛ گروه ناپالم دات؛

از شاخه های هوی متال است و مرکز فعالیتش در انگلستان است. death یعنی مرگ و napalm ماده آتش زایی است که اولین بار علیه ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم با یکهزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ درجه گرما استفاده شد. بنابراین معنای نام این گروه «بمب مرگ» است.

خواننده گروه با صدای خشن و با صورتی ترسناک روی صحنه حاضر و اغلب وقتها با شلوار تنگ یا شلوارک و تی شرت منقش به نشان اسکلت و پارگی در محل زانوی شلوار و پوشیدن چکمه های گاوبازی به اجرای برنامه می پردازد.

آنها معتقدند باید لباس مشکی پوشید چون زندگی در وحشت و سیاهی است و سرانجامی جز نابودی ندارد.

773abb2151b19d4ed9af5c8006ba5055

همه اعضا این گروه معتاد هستند و در نمایش خود نیروهای نظامی و انتظامی را در حال قتل عام و مردم را گریان و پریشان می دهند. آنها در هنگام اجرا به مخاطب خود فحاشی می کنند و آنها را تهدید به مرگ می کنند. این گروه خود مرتکب اعمالی از قبیل آدم ربائی و تجاوز جنسی نیز شده اند.

paradise lost؛ گروه پارادایز لاست (بهشت گمشده)؛

بهشت گمشده نام کتابی بوده در سال ۱۶۶۷ میلادی که به قصه رانده شدن انسان از بهشت و سقوط انسان پرداخته است. آنها در برنامه هایشان خشونت و بی بند و باری و درگیری با پلیس را تشویق می کنند. آنها ظاهری ژولیده دارند و بر روی پوست خود خالکوبی می کنند. مصرف الکل و مواد مخدر در بین آنها به صورت افراطی رایج است.

index

anthrax؛ گروه آنتراکس (سیاه زخم)

گروه آنتراکس نماینده موسیقی امریکا در اروپا است؛ موسیقی تند و خشن همراه با فحش های رکیک. نماد آنان استخوان جمجمه است. آنها لباسهای سیاه، موهای بلند و آویزان، گوشواره و گردنبند و نقش خالکوبی بر روی شانه ها دارند.

maxresdefault

Guns N’ Roses؛ گروه گانز اند روزس (گُلها و گُلولها)

گروهی ۶ نفره اهل امریکا هستند که گرایش شدیدی به اردوز (مصرف هم زمان ماری جوانا و حشیش) دارند. آنان شعار ضد جنگ می دهند اما در واقع با ترویج ابتذال و پوچ گرائی هرگونه روحیه مبارزه و ظلم ستیزی را از جوانان سلب می کنند. هواداران آنها اغلب بین ۱۴ تا ۲۳ سال هستند.

bfa614ae6d5e079d_org

Linkin park؛ گروه لینکین پارک؛

طرفداران زیادی در ایران دارد؛ برخی نسخه های آنان تا ۵۰ میلیون نفر بازدید کننده داشته است. خواننده مشهور این گروه “چستر” نام دارد. او معتقد است خالکوبی بار معنوی دارد.

park_wallpaper_by_designsbytopher-d4hjavk

EMO؛ امو

مخفف کلمه Emotional هست که به دختر پسرای احساستی می گویند. این گروه شدیداً احساساتی هستند، بی دلیل افسرده اند و به راحتی عاشق می شوند.

این افراد طرفدار موسیقی احساساتی مثل شرشر آب هستند، موسیقی هایی ملایم و افسرده کننده. اموها غالبا آدم هایی هستند که از زندگی خسته شده اند و احساس می کنند همه تنهایشان گذاشته اند. اموها باید طرف راست صورتشان با موهایشان پوشیده شود طوری که چشم راستشان دیده نشود.

آنها از قانون های جامعه پیروی نمی کنند و اغلب همجنسگرا هستند و استفاده از مواد مخدر را افتخار می دانند.

گروه های بسیار دیگری نیز مثل پاپ اندراک، ویت، پرل تام، گرین دی، و … نیز وجود دارد

گروه های مذهبی (معنویت و عرفان های اومانیستی سکولار):

انسان فطرتا نیاز به دین و معنویت دارد؛ غرب در ابتدا سعی کرد مادیگری را جایگزین آن کند. گرچه مادیگری برای آنها آسایش آورد اما آرامش هرگز. لذا به مرور افراد دو مرتبه به دین روی آوردند.

اما ادیان حقیقی بخاطر مداخله در سیاست و ظلم ستیزی به مصلحت غرب نبود لذا در پاسخ به این نیاز با ترکیب عرفانهای هندی و سرخپوستی و… دینهای من در آوردی بسیاری ساختند که تحت عنوان عرفانهای نوظهور از آنها یاد می شود.

چگونگی جذب و نگه داشت افراد به عرفانهای کاذب:

سردسته های این گروه ها که معمولا دیپلم هم ندارند با سوء استفاده از نیاز معنوی افراد و توانائی های جذاب خود مثل نواختن موسیقی یا صدای خوب یا قدرت جادوگری یا برخورداری از شخصیت کاریزما و بیان قوی و ادعاهای گزافی مثل قدرت بر باز کردن قفلهای هفت آسمان، خدای مجسم بودن، قدرت بر خارج کردن انرژی های منفی و شیطانی از جان شما، قدرت بر شفا دادن، محل الهامات بودن و… زمینه جذب افراد ساده لوح (که متاسفانه در میان آنها حتی افراد تحصیل کرده و مذهبی نیز دیده می شوند) را آماده می کنند.

از طرف دیگر با توصیه به بی خوابی و پائین آوردن سطح هوشیاری افراد فریب خورده و القاء ترس از جدا شدن از گروه و اینکه هرکس از ما جدا شود دچار اتفاقات بد خواهد شد و انحصار مرجعیت در خود راه بازگشت افراد و خروج از این منجلاب را می بندند.

ارائه فلسفه برای عرفان های نوظهور:

آنها با دها و صدها و گاهی هزاران ساعت سخنرانی، فلسفه های عجیبی از خود برای حیات و فلسفه آن و چگونه زیستن ارائه می دهند؛ مثلا آنها ایمان را از مقوله عقل نمی دانند بلکه از مقوله احساس صرف می دانند. و از گزاره های دینی مفهومی جدید ارائه می دهند؛ مثلا مفهومی از خدا را مطرح می کنند که در آن خداوند تمنا دارد و نیازمند است، عصبی می شود، معصوم نیست و بلکه لازم است خداوند از سوی بشر بخشیده شود!

آنها می گویند نباید از گناهان خود ناراحت باشید. خوب و بد مرز ندارد بلکه مهم پذیرش دعوت هیجان انگیزتر است؛ حالا این هیجان چه از سوی خدا باشد و چه از سوی شیطان. آنها می گویند باید نفرت را از خود دور کرد؛ حتی نفرت از ظالمین گذشته مثل یزید و… را تا دل مصفا گردد! آنها می گویند گذشته ها گذشته و دیگر به آن فکر نکنید هر کار بدی کرده اید کرده اید خودتان را ناراحت نکنید (عدم لزوم توبه). حتی لزومی ندارد به دین اسلام پایبند باشید هر دینی می توانید داشته باشید فرقی نمی کند.

ارائه شریعت برای عرفانهای نوظهور:

آنها شریعت و احکام دین را اصلا قبول ندارند و از نزد خود و بنا بر فلسفه خودساخته خود دستورالعمل هایی به پیروان خود می دهند؛ از جمله دستورالعمل های آنها بیرون کردن قرآن و مفاتیح از خانه و ترک نماز تا زمان مناسب است. (البته بعد از مدتی اجازه خواندن نماز می دهند اما نمازی همراه با رقص!)

قطع روابط خانوادگی و ارتباط با جامعه، بچه دار نشدن (رهبانیت)، خودکشی های دسته جمعی، آزادی های جنسی و هم جنس بازی و خودارضائی، خیره شدن به جنس مخالف و عمل جنسی با او برای انفجار عشق از درون! به عنوان پل مجازی عشق برای رسیدن به حقیقت و نور و… از جمله دستورالعمل های دیگر آنان است.

عرفان های نوظهور در ایران:

اوج ورود این گروه ها در کشور ما از دهه هفتاد و همزمان با گفتگوی تمدنها و با ورود کتابهایی از پائلو کوئیلو، اوشو (خدای سکس) و… شکل می گیرد؛ گروه هایی مثل عرفان حلقه، مداد رنگی، انجمن زنان رقصنده و… که کارهای کثیفی از آنان سر زده؛ از جمله نوشاندن ماده ای به نام «شربت خَلسه» و بعد هم تجاوز، ابطال عقد ۳۰۰ زن شوهردار در یک مجلس و به عقد درآوردن آنها برای خود!، رساندن افراد به مرز جنون و خودکشی و افسردگی های غیر قابل جبران و…

این گروه ها که گاهی نیز تحت عنوان آموزش یوگا و … نفوذ می کنند توسط برخی خانمها در آرایشگاه ها و… تبلیغ و افراد را به حضور در این جلسات تشویق می کنند.

نشانه های عرفان های کاذب:

اولا مرجع عرفان در اسلام «فقیه عارف» است نه «عارف». ثانیا در عرفان اسلامی مراد به خدا فرا می خواند نه به خود. ثالثا در عرفان اسلامی گرچه ممکن است بر مستحب خاصی تاکید بیشتری شود اما هرگز واجب و حرامش و حتی مستحب و مکروهش به ضد خود بدل نمی شود.

رابعا عرفان اسلامی هرگز با رهبانیت و گوشه گیری و عدم دخالت در اجتماع و سیاست نسبتی ندارد بلکه جهد و جهاد امر به معروف و نهی از منکر در صورت نیاز از پایه های آن است. بنابراین عرفانی که مرجعش فقیه نباشد یا حتی مستحبی در آن مکروه یا مکروهی در آن مستحب شمرده شود (تا چه رسد به واجب و حرامش) یا به رهبانیت یا بجای خدا به مراد فرا بخواند حتما عرفان کاذب و انحرافی است.

در ادامه با برخی از این گروه ها آشنا می شویم.

rosicrucian؛ گروه روسی کروسین:

فقط اعضا برجسته فراماسونها حق عضویت در این گروه را دارند. این گروه مدعی است از بُعد عرفانی موجود در تمام ادیان پیروی می کند ولی واقعیت این است که مراسم عبادی آنها عبارت از جادوگری است.

RosicruciansTemple

the society of inner light؛ گروه جامعه روشنائی درون:

آنها عرفان واقعی را حداکثر بهره مند شدن از لذت های جنسی و مادی می دانند! و باور دارند که در بهره مندی از هرگونه لذت مادی و جنسی هیچگونه ملامت روانی و ندامت نباید در شخص بوجود بیاید.

006522

pagans- new؛ گروه های مشرک نو:

این گروه امریکایی، سنت های بومی های قاره امریکا را با باورها و مراسم عبادی کاهن های جادوگر و قوم های سنتی ترکیب کرده اند. مراسم عبادی آنها شامل پرستش خدایان زن به همراه ابتذال جنسی است.

ufo؛ گروه سنتی و شیء پرواز کننده ناشناخته:

بعد از دهه ۱۹۵۰ م با تالیف رمان و تولید فیلم درباره بشقاب پرنده های افسانه ای در امریکا و انگلستان چند گروه نامتداول مذهبی بوجود آمدند که اعضای آن را سفیدپوستان تشکیل می دادند و گروه خود را برادری بزرگ سفیدپوستها می نامند.

آنها معتقدند که انسان به سبب کنار گذاشتن تمام باورهای دینی و بهره وری از لذتهای جنسی می تواند به کمال برسد. آنها به شدت از شبیه سازی انسان حمایت می کنند. رهبران آنها مدعی هستند با افراد ماوراء زمین در ارتباط هستند و معتقدند انسانهای روی زمین توسط آنها (elohim) خلق شده اند.

در ۱۹۹۷، ۳۹ نفر از اعضاء یک گروه یوفو بنام باب بهشت در کالیفرنیا خودکشی کردند تا به کمک بشقاب های پرنده به جهان دیگر منتقل شوند.

گروه های شیطان پرستی:

در اوائل قرن ۱۹ بعضی از اشراف انگلستان که عضو گروه فراماسونری به رهبری فرانسیس داشو بودند گروه شیطان پرستی به نام «باشگاه آتش جهنم» را در لندن تاسیس کردند. واژه شیطان پرستی برای اولین بار در سال ۱۵۶۵ م توسط توماس هاردینگ در کتاب «تکذیب یک کتاب» علیه مارتین لوتر کینگ و پیروان او بکار برده شد.

در دهه ۱۹۶۰ م شیطان پرستی توسط سرمایه دارهای یهود مورد حمایت قرار گرفت و چند گروه شیطان پرست در انگلیس و امریکا بوجود آمدند که معروف ترین آنها گروه کلیسای شیطان (the church of Satan) در سانفرانسیسکو است. در این گروه دختران جوان نقش بیشتری ایفا می کنند. برنامه های آنان بیشتر جادوگری، لذات جنسی، مواد مخدر و موسیقی هوی متال است. موارد زیادی از قتل، تجاوز به کودکان، تجاوز به عنف از سوی اعضا این گروه گزارش شده است.

church_of_satan-emblem

یکی از مراسمات شیطان پرستان که در بین مردم امریکا و انگلیس رایج شد مراسم هالووین (Halloween) است که هر سال در شب ۳۱ اکتبر، کودکان و جوانان لباسهای ترسناک شیطان و جادوگران را می پوشند و در طول شب مردم را می ترسانند.

در سنت برخی مسیحی ها شیطان موجودی است که به باور غلط آنها می تواند در مقابل خواست خداوند مخالفت کند و با اختیار تام خود قادر است مبارزه جو باشد.

ابلیس در مسیحیت تحریف شده و در نگاه های منحرف بعدی سه جایگاه دارد؛

الف) آنقدر مقتدر است که از فرمان خدا سر باز می زند.

ب) او به انسان خدمت کرده و سبب شده از میوه ممنوعه (میوه جاودانگی و خرد) بخورد و با خدا برابری کند و همین امر موجب شده است انسان از بهشت برین به زمین زیرین رانده شود.

ج) ابلیس مظلوم واقع شده است؛ چرا که او هم فرشته ای بوده مانند دیگر فرشته ها.

به طور معمول شیطان پرستان را به چهار گروه زیر تقسیم می کنند:

الف) شیطان پرستی دینی یا سنتی؛ در اینجا شیطان پرستی را می توان به دو گروه چپ و راست تقسیم کرد. گروه چپی ها بر خلاف گروه راستی ها عقیده دارند که دو خدا وجود دارد؛ یکی شیطان و دیگری خود انسان. آنان می گویند شیطان در درون خود انسان است پس در واقع ما خودمان خدای خودمان هستیم و در آخر باید به خود جواب پس بدهیم (مانند «لاوی ها»).

اما گروه راستی ها به شیطان عشق می ورزند و فقط به وی سجده می کنند؛ مانند: شرپرستان و شیطان پرستان دینی. مریدهای این گروه خود را بهتر از پیروهای هر خدای دیگر دارای قدرت تشخیص خوب از بد می دانند.

ب) شیطان پرستی معاصر یا فلسفی؛ این گروه بزرگترین شرط رستگاری را برتری مادی نسبت به دیگران می دانند.

ج) شیطان پرستی لاوی (Anton Lavey)؛ این گروه بر مبنای فلسفه آنتوان لاوی در کتاب انجیل شیطان تشکیل شده است. در این گروه مرکز و محور دنیا انسان است. لاوی ها در واقع پیروان و بندگان دکتر لاوی متاسس کیلیسای شیطان هستند که اسرار پیچیده ای دارند.

img.php

آن ها شیطان را به عنوان یک عقیده می شناسند و به وجود خارجی آن اعتقادی ندارند. همان طور که در بالا گفته شد آن ها شیطان را در خود می بینند و خود را خدا می دانند و کتاب های متعددی نیز دارند.

د) شیطان پرستی گوتیک یا شر پرستی؛ این فرقه از کثیف ترین فرقه های انحرافی به شمار می آیند و بسیار وحشی تر از دیگر شیطان پرستان هستند.

بزرگترین عقیده ی آن ها این است که: ما باید شبیه شیطان باشیم! کارنامه این گروه مملو از قربانی کردن دختران باکره و کودکان برای شیطان، جنایت جنسی، کشتن مسافرهای مترو در ژاپن، خودسوزی دسته جمعی، نفرت از مسیحی ها و خوردن نوزادان است.

اوج لذت شیطان پرستان خوردن خون و مدفوع خود است. مرکز شیطان پرستی امریکا و انگلیس است و بسیاری از کشورها مورد تهاجم فرهنگی آنان قرار گرفته اند. حتی کشورهای اروپائی قوانینی در محدود کردن فعالیت این نوع گروه ها دارند. در عین حال در ایتالیا و ژاپن و چین رو به گسترش هستند. در ژاپن ۲۰۰ گروه غیر متداول مذهبی ظهور کرده اند.

شیطان پرستی در ایران

در ایران نمادهای شیطان پرستی که عمدتا بدون اطلاع از فلسفه شان استفاده می شوند روی لباسها، نگین انگشتر، گردن بند، تصویر روی دست بندها، پیراهن، شلوار، کفش، ادکلن، ساعت و… درج شده و به کشورمان راه یافته است. نشانه هائی مثل ستاره پنج پر وارونه، صلیب وارونه، تبر رو به پائین (نشانه ضد عدالت)، تک چشم و…

شیطان پرست ها بیشترین نفوذ خود را با موسیقی متال و در فضای تاسیس و فعالیت گروه متالیکا دنبال می کنند. متال ها بازگشت به تاریکی، بی رحمی، تجاوزهای جنسی، فحاشی، توهین به ادیان و هجوم به جامعه و فرهنگ عمومی را ترویج می کند.

ورود به شیطان پرستی همراه با نوشیدن یک جام خون انجام می شود و کشیش شش بار زنگی را در سه جهت شمال، شرق و غرب به صدا در می آورد. کشیش موظف است افراد خاطی را تنبیه کند چون در شیطان پرستی توبه وجود ندارد.

گروه های نوظهور عرفانی:

این گروه ها نیز در پاسخ به بحران معنویت در تمدن متزلزل غرب از چهار دهه قبل ساخته شدند. این عرفان های دروغین عمدتا بر اساس سنت ها و عرفان های باستانی و چند هزار ساله قدیمی بشر استوارند؛ یعنی مفهوم های کلیدی سنت های کهن معنوی (سنت های سرخپوست های امریکا و بودیسم و هندوئیسم در شرق دور) را گزینش و شکل جدیدی از عرفان را عرضه نموده اند.

برخی از آنان عبارتند از:

مکتب اُشُو (osho):

بنیانگذار آن «راجنیش چاندرا موهان» از کشور هند است. او تحصیلات خود را در فلسفه ادامه داد. وی یکسال قبل از مرگش (۱۹۹۰؛ ابتلا به ایدز) نام اُشو را برای خود انتخاب کرد؛ یعنی کسی که در اقیانوس حل و فانی شده است. سخنرانی های او بالغ بر ۶۰۰ عنوان است که در کتاب هایی جمع آوری شده است.

اشو معتقد بود همجنس بازی از ضروریات رشد انسان اعم از زن و مرد است. رویای او تشکیل جامعه ای بود بنام کمون اشو. در این جامعه همه اعضا به شکل دوره غارنشینی گروهی زندگی می کردند و برای تامین نیازهای جنسی خود محدودیتی قائل نمی شدند؛ به قول اشو کسی در آن مزرعه بچه دار نمی شد! در جامعه کمون، خانواده وجود ندارد.

او موفق شد از سال ۱۹۸۱ م تا ۱۹۸۵ م در مزرعه ای در ایالت اریگان (origan) امریکا چهار هزار نفر از طرفدارانش را جمع کند. در سال ۱۹۸۵ م پلیس امریکا این مزرعه را مهر و موم کرد و او را از امریکا اخراج کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ م در شهر پونا هندوستان درگذشت.

osho-men-lives-in-sleep-copy-1

هم اکنون اردوگاه اوشو یکی از بزرگترین مراکز بین المللی در جهان است؛ این اردوگاه مرکز معنوی و توریستی است. صدها سایت مکتب او را ترویج می دهند. از نظر او کار جنسی اولش حیوانیت است اما بعد موجب صمیمیت انسان و در نهایت به خودرستگاری (الهی) تبدیل می شود. او می گوید مرد مدتها به بدن زن بنگرد، بدن او را مطالعه کند و این خود نوعی مراقبه است تا به نور برسد. او می گوید مراقبه محصول عشق است و عشق محصول رابطه جنسی لذا کلیساها خالی از خدا و کابینه های عشق مملو از خداست.

اما واقعیت این است که او آدم بوالهوسی بوده و تشکیل خانواده را بزرگترین مانع بر سر شهوترانی های خود می دید، لذا به شدت با تشکیل خانواده مخالفت می کرد. جالب است بدانید او تا سال ۱۹۸۵ برای خود زندگی کاملا لوکسی فراهم آورد؛ خودرو او رولزویس گران قیمت و جواهراتی به ارزش یک میلیون دلار بود.

مکتب تولتک (toltec) یا شمنیزم (shamanism):

به معنای خردمند و ماهر است. تا کنون قریب به ۴۰ جلد کتاب در مورد این مکتب نوشته شده است و ۵ مرکز آموزشی در دنیا مشغول ترویج این مکتب هستند.

از جمله کسانی که این مکتب را ترویج می دهد «پائولو کوئیلو» است. او از سن ۱۷ تا ۲۶ سالگی سه بار راهی تیمارستان شده است. او از تیمارستان می گریزد و به سفرهای فراوان، کار در تئاتر، خبرنگاری، ترانه سرائی، مقاله نویسی، کتاب و شراب و سیگار روی می آورد. او فعلا در شهر ریو است و نخستین کتاب او با نام «زیارت» یا «خاطرات یک مغ» برای او شهرت به ارمغان آورد.

shamanism_by_myjavier007-d7h33ls

عمده باورهای شمنیزم عبارتند از: زندگی فقط یک رؤیاست و شما در ۲۴ ساعت مشغول دیدن رویا هستید، سالک برای شناخت ناب باید گیاهان اقتدار (گیاهانی که مواد مخدر و روانگردان و نیروزا از آنها تهیه می شود) استفاده کند، به باور آنها از ترکیب رویاهای انسانها رویاهای سیاره زمین مثل قوانین اجتماعی، مذاهب، فرهنگها و باورها و … بوجود می آیند، به باور آنان وقتی ما بدنیا می آییم به ما آموخته می شود که چگونه به شیوه جامعه رویا ببینیم. آنها یک سری اصول اخلاقی را نیز مطرح می کنند.

یوگا (yoga):

پاتانجلی نخستین و قدیمی ترین معلم یوگا است. یوگا در لغت به معنای ارتباط است و آن مجموعه فنونی است که از طریق آن اتحاد با وجود درونی حاصل می شود. از نظر آنان این جهان پر از رنج و نا آگاهی است و منشا این رنجها و نا آگاهی ها: جسم، حس ها و ادراک های ماست. آنها یکسری فن های معین برای تمرکز می دهند تا منجر به تجربه مستقیم پروردگار شود تا از این طریق نادانی و رنجها از بین بروند.

به عبارت دیگر یوگا می خواهد به شما مراقبه بدهد و مراقبه به معنای تمرکز بسوی پروردگار است و این کار را از طریق تمرکز بر جنبه هایی از وجود پی می گیرند تا شما را به ادراک شهودی برسانند و فردی که به این مرحله برسد به هیچ وجه تحت تاثیر محرک های خارجی قرار نمی گیرد.

yoga

دکتر مهرشید سینکی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد مایوکلنیک در مارچ ۲۰۱۲ گزارشی از چند مورد شکستگی ستون فقرات بدنبال برخی از حرکات یوگا منتشر کرده است. او می گوید برخی از حرکات یوگا که همراه با خم شدن بیش از حد ستون فقرات به جلو است می تواند باعث شکستگی مهره شود (rehab.blogfa.com).

مشکلات عقیدتی و معنوی نیز می تواند از طریق یوگا قابل انتقال باشد. رئیس موسسه پژوهشی بهداشت معنوی می گوید: عبادات در یوگا به سوی پرستش نیروی زنان می رود و آمیزش جنسی به عنوان نیایشی در معبد تن محسوب می شود.

با تعین روزی بنام «روز جهانی یوگا» موج گسترده ای از تبلیغات رسانه ای حتی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان آغاز شد، بگونه ای که این شبکه ها با توجه به جهت گیری های خاص شان برنامه هائی را در راستای ترویج این آموزه های غیر اخلاقی در اختیار مخاطبین قرار می دهند. دقت شود یوگا در کشور ما نیز مجوز دارد.

منبع اصلی: کتاب آسیب های اجتماعی (پدر، مادر، نوجوان و جوان) تالیف دکتر علی احمدی (روانشناس و متخصص آسیب های اجتماعی)- انتشارات ماهواره و برخی از سایت های اینترنتی.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها